Ada apa dengan kesatuan ulama?

ALANG IBN SHUKRIMUN | .

Sejam yang berharga bersama Ayah Chik (Bhg 2)

ASYIK berbual, tiba-tiba telefonnya berdering. Kod negara +97 something. Sebelum jawab Ayah Chik tanya dulu negara mana. "Ke Yaman?" telahnya. Mungkin juga, sebab baru-baru ini menantunya ada ke sana untuk misi kemanusiaan.

Tapi saya kata bukan, sebab Yaman kalau tak silap +967. Saya biasa telefon Yaman semasa di Syria dahulu.

"Qatar kot." Teka saya perlahan. Boleh jadi datang dari wakil Kesatuan Ulama (KUIS).

Abang Din (Ustaz Zaharuddin) semak melalui telefon bimbitnya. Ya, memang Qatar.

Panggilan itu rupanya datang dari Dr Ali Qurrah Daghi, Setiausaha Agung KUIS. Beliau minta Ayah Chik tengok emel, sebab sekretariatnya ada menghantar permohonan untuk Ayah Chik tulis beberapa artikel. Ayah Chik terus bersetuju. Panjang juga sembangnya. Bukan saya curi-curi dengar, memang suara Ayah Chik dah macam speaker. Satu rumah boleh dengar.

Rupanya hubungan Ayah Chik dengan KUIS masih baik. Ingatkan lepas polemik ke Iran baru-baru ini, dah tegang. Nampaknya minda saya sudah dipengaruhi mainan persepsi media. Bahaya betul penangan zaman fitnah ini.

"Syeikh-syeikh KUIS tak ada apa pun. Tapi 'geng-geng' ni yang ramai cucuh belakang. Sampai tekan suruh pecat. Kalau pecat, pecatlah." Ayah Chik seolah dapat membaca fikiran saya. Balas Abang Din, kalau Ayah Chik letak jawatan, bersorak sakanlah geng-geng ni. Memang mereka dah tunggu lama nak masuk sebenarnya. Pandai-pandailah teka geng mana tu.

Pada hemat Abang Din, walaupun KUIS hanya sebuah NGO antara NGO-NGO ulama antarabangsa yang lain, namun ia memiliki pengaruh yang tersendiri. Bukan semata-mata faktor Dr Qardawi, tetapi kerana ia menghimpunkan Ulama daripada berbagai mazhab, arah dan kumpulan. Dijemput semua tokoh-tokoh agama berpengaruh dunia Islam untuk menyertai. Jadi di mata pemerhati golongan akademik, ahli politik dan elitis, ia adalah NGO yang disegani.

"KUIS NGO biasa saja, banyak lagi kesatuan ulama seperti itu." Ayah Chik ulang lagi benda sama sejak berita beliau dilantik sebagai Naib Presiden Kesatuan itu tidak lama dahulu. Memang beliau dari dulu cuba menanamkan sikap usah membesarkan sangat KUIS itu. Tapi kami sering lihat lain, seolah-olah ia menaungi PAS pula dan perlu ikut setiap telunjuknya.

Soalan cepumas yang patut ditanya kepada semua, "sejak bila kita mengenali KUIS?"

Sebelum itu Ayah Chik pernah kongsi beberapa isu dalam KUIS. Antara yang paling dikesali adalah kata-kata salah seorang anggota KUIS: "Kena ingat, KUIS ni boleh bergerak atas bantuan dana kerajaan Qatar."

Ayah Chik paling pantang apabila dengar bab duit sebegini. Beliau terus menegur, tak sepatutnya kita terikat dengan polisi Qatar walaupun dia banyak bantu kita. KUIS tak boleh terpengaruh dengan mana-mana dasar luar yang ada kepentingan tersendiri. Kena berani dan yakin tuhan akan tolong kita.

Cukup tegas Ayah Chik bab makan budi orang ini. Sebetulnya inilah sikap para ulama dan tokoh Islam sejak dahulu. Integriti mereka cukup tinggi. Kisah Nabi Sulaiman, Saidina Umar, Hasan al-Basri, Ibn Taimiyah perlu diambil iktibar.

Rasanya sikap Ayah Chik ini sudah menjawab soalan yang pernah diajukan kepada saya oleh seorang ustaz beberapa bulan dahulu. "Bolehkah ambil duit Umno untuk lawan DAP?"

Memang ada sesetengah ahli yang terlajak faham BPMS, sampai semua jadi halal.

Maaf kalau ada yang berfatwa boleh demi matlamat. Pemikiran ini tidak ubah seperti minda machiavelli golongan yang sudah tersingkir dari PAS; matlamat menghalalkan cara.

Maaf juga kalau ada yang berfatwa demi maslahah. Kena timbang juga antara maslahah dan mafsadahnya, mana lagi besar. Bagi saya, mafsadahnya lebih besar lebih-lebih lagi zaman fitnah ini.

Maaf sekali lagi kalau ada yang berfatwa boleh kerana darurah. Sejauh mana terdesaknya kita untuk ambil?

Saya berasa cukup lega dipimpin oleh Presiden yang memiliki sikap tegas sebegini. Namun dalam yang sama timbul perasaan khuatir, apakah ada jaminan presiden akan datang memiliki sikap yang serupa?

Perlu ada pendirian yang jelas berhubung batas-batas ini. Bahagian tarbiyyah perlu masukkan ini dalam silibusnya. Atau setidaknya, Majlis Syura yang berfatwa segera. Takut-takut berlaku tanpa sedar di mana-mana negeri, parlimen atau dun menjelang pilihan raya yang hampir tiba nanti.

Ahli semakin ramai. Politik pula semakin rencam. Jangan sampai PAS jatuh macam Nazi dahulu. Apabila terlalu banyak negara yang ditawan, tak mampu urus lalu jatuh dengan mudah.

Semoga PAS terus terpelihara daripada anasir yang merosakkan. – HARAKAHDAILY 10/1/2017

Share on Myspace